Anti Candida dieet

‘Anti Candida dieet’

Het ‘Anti Candida dieet’ is niet alleen gunstig voor mensen met Candida infectie. Veel mensen hebben helemaal geen Candida infectie in de darmen, maar toch voelen zij zich beter bij het weglaten van zetmeel en suiker.

Het begrip ‘Candida-syndroom’ heeft veel mensen een grote dienst bewezen. Ook al hebben zij mogelijk nooit Candida gehad, veel mensen genezen van tal van darmklachten door het toepassen van een suikervrij en zetmeelarm ‘anti-Candida dieet.’

Het advies om alle geraffineerde koolhydraten te verwijderen uit het dieet is essentieel voor de gezondheid.

Candida dieet en Insuline

Een verklaring waarom dit dieet klachten doet verminderen, moet voor een deel worden gezocht in de rol die insuline speelt. Hoge consumptie van suiker en zetmeel veroorzaakt een ongezonde stijging van de insulinespiegel in het bloed. Stijging van insuline kan slapeloosheid, onvruchtbaarheid, depressie, concentratiestoringen en vermoeidheid veroorzaken.

De symptomen die men aan een candida infectie toeschrijft, worden veroorzaakt door ontregeling van de insulinehuishouding. Stijging van insuline heet hyperinsulinemie en is een vroege vorm van diabetes type II. Hyperinsulinemie kan worden genezen door het weglaten van suiker en een groot deel van de koolhydraten uit het dieet.

Hoe lang duurt de Candida dieet?

Om door middel van dieet Candida terug te dringen, moet een gedisciplineerde dieet ten minstens 3 maanden gevolgd worden. Experimenteer pas met het uitbreiden van van dieet wanneer de symptomen zijn verdwenen. Indien de symptomen terug komen, moet de Candida dieet weer (met discipline!) hervat worden. Door (snel) terug te gaan naar oude gewoonten, kunnen de symptomen snel terugkeren.

Voor sommige mensen zal een variant van de Candida dieet levenslang volgehouden moeten worden om klachtenvrij te kunnen leven.



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *